Τα παιδιά που αναγνωρίζουν την εμπορική επωνυμία ανθυγιεινών τροφίμων είναι πιθανότερο να γίνουν παχύσαρκα
Όσο περισσότερο ένα παιδί προσχολικής ηλικίας είναι εξοικειωμένο με λογότυπα και συσκευασίες από προϊόντα fast-food, αναψυκτικά και γενικά όχι τόσο υγιεινές μάρκες τροφίμων και snack, τόσο μεγαλύτερο κίνδυνο παχυσαρκίας αντιμετωπίζει, σύμφωνα με μια νέα έρευνα. Και, δυστυχώς, μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που είναι υπέρβαροι σε νεαρή ηλικία, τείνουν να παραμένουν.
Νέα αμερικανική έρευνα δείχνει ότι τα μικρά παιδιά που μπορούν να θυμηθούν τα είδη τροφίμων που πωλούνται από δημοφιλή εμπορικά σήματα, έχουν περισσότερες πιθανότητες να είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα. Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Michigan ανακάλυψαν ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που αναγνωρίζουν ιδιαίτερα τα εμπορικά σήματα ανθυγιεινών κυρίως τροφίμων διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο αργότερα στη ζωή τους. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Appetite, διαπίστωσε ότι ο κίνδυνος αύξησης του σωματικού βάρους εμφανίστηκε ανεξάρτητα από άλλους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των δημογραφικών στοιχείων της οικογένειας και της τηλεοπτικής προβολής. Η έρευνα περιελάμβανε 247 παιδιά προσχολικής ηλικίας με μέσο όρο ηλικίας τα 4,5 χρόνια, τα οποία ακολούθησαν μια διαδικασία αναγνώρισης και ανάκλησης στη μνήμη για 30 μάρκες τροφίμων και στα οποία είχε μετρηθεί ο δείκτης μάζας σώματος. Όλα τα παιδιά είχαν τρεις επιλογές τροφίμων για να ταιριάξουν με το λογότυπο της κάθε μάρκας.
Το πιο δημοφιλές εμπορικό σήμα το Pepperidge Farm Goldfish (ένα είδος αλμυρού παιδικού μικρού μπισκότου) αναγνωρίστηκε από το 96% των παιδιών. Το λιγότερο αναγνωρισμένο εμπορικό σήμα είχε ένα ποσοστό 41% στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι τα υπέρβαρα παιδιά αναγνώρισαν 10 μάρκες τροφίμων (M & M's, Cocoa Puffs, Keebler cookies, Pringles, Rice Kristpies, Coca-Cola, KFC, Cap'n Crunch, Hamburger Helper και Planters). Η αλυσίδα γρήγορου φαγητού McDonald's είχε την υψηλότερη ανάκληση στη μνήμη μεταξύ των υπέρβαρων παιδιών, σε ποσοστό 62%. "Είναι ενδιαφέρον ότι, παρά τα πολύ χαμηλά ποσοστά ανάκλησης για ορισμένα τρόφιμα, τα ποσοστά αναγνώρισης ήταν αρκετά υψηλά", ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Kristen Harrison, καθηγήτρια μελετών επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο του Michigan και συγγραφέας της συγκεκριμένης έρευνας. Παράγοντες όπως ο υψηλότερος Δείκτης Μάζας Σώματος των γονέων, η εθνικότητα ή φυλή καθώς και το περισσότερο περιορισμένο λεξιλόγιο των παιδιών, συνδέονταν όλοι με υψηλότερα ποσοστά ΔΜΣ των παιδιών.
Παρόλο που η μελέτη αυτή δεν σχεδιάστηκε για να αποδείξει την αιτία και την επίδραση, η ουσία είναι ότι, μεταξύ αυτών των νεότερων καταναλωτών, η αναγνώριση ορισμένων σημάτων σίγουρα αποδεικνύει εξοικείωση. Τα παιδιά εκείνα που δεν γνώριζαν, για παράδειγμα, το όνομα Keebler, ήταν σε θέση να πουν στους ερευνητές ότι το λογότυπο αφορούσε μπισκότα. Ακόμη και αν ένα μικρό ποσοστό ίσως το μάντευε, για την πλειοψηφία, ήταν σχεδόν βέβαιο γιατί είχαν δει αυτά τα εμπορικά σήματα. Οι επιστήμονες έλεγξαν και παράγοντες όπως οι τηλεοπτικές συνήθειες και η κοινωνικοοικονομική κατάσταση της οικογένειας και τα αποτελέσματα εξακολουθούσαν να ισχύουν. Αυτό είναι μια καλή υπενθύμιση ότι αν έχετε μικρά παιδιά στο σπίτι, πρέπει να παρακολουθείτε πολύ προσεκτικά τι αγοράζετε. Ιδιαίτερα στα χρόνια της προσχολικής ηλικίας, εξακολουθείτε να έχετε αρκετό έλεγχο σχετικά με το τι βλέπουν στην τηλεόραση και τι τρώνε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, άρα μπορείτε να φροντίσετε ώστε η διατροφή τους να είναι όσο το δυνατόν πιο υγιεινή.