Το διατροφικό προφίλ των Ελλήνων σήμερα
Οι διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από τρείς παράγοντες : Την αναζήτηση και κατανάλωση υπερτροφών, την επίδραση του άγχους στην διατροφή και στην επίδραση της οικογενειακής παράδοσης.
Μελέτη του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) βασισμένη σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα ανέλυσε τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων όπως διαμορφώνονται σήμερα, καταγράφοντας σημαντικά θέματα που σχετίζονται και με τις αγοραστικές/καταναλωτικές συνήθειες σε σχέση με την αγορά τροφίμων και ποτών. Στο πλαίσιο της μελέτης αναλύονται σε βάθος η συχνότητα κατανάλωσης τροφών εβδομαδιαίως, καθώς και οι συνήθειες-αντιλήψεις που σχετίζονται με τη διατροφή, διαμορφώνοντας το συνολικό προφίλ του Έλληνα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, η πλειοψηφία των καταναλωτών θεωρεί ότι τα τελευταία χρόνια τα σουπερμάρκετ έχουν επηρεάσει θετικά τις διατροφικές συνήθειες τους. Όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα της ανάλυσης οι κυρίαρχες τάσεις σήμερα είναι:
Η επιλογή και αναζήτηση υπερτροφών
Πρόκειται για μία νέα τάση που κερδίζει έδαφος διεθνώς και ήταν αναμενόμενο να κάνει την εμφάνιση και στην Ελλάδα, και παρά την οικονομική ύφεση καταγράφεται αρκετά σύντομα και έντονα στην παρούσα έρευνα. Ως υπερτρόφιμα χαρακτηρίζονται εκείνα που εμφανίζουν υψηλή διατροφική αξία λόγω μεγάλης συγκέντρωσης θρεπτικών συστατικών, και περιλαμβάνουν ουσίες, όπως τα αντιοξειδωτικά, τα φλαβονοειδή, οι πολυφαινόλες, που μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης κάποιων ασθενειών.
Μία μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, περίπου το 40%, δηλώνει ότι επιλέγει τροφές με συγκεκριμένες ιδιότητες όπως αντικαρκινικές, αντιοξειδωτικά, κατά της καρδιαγγειακής νόσου κ.α. Τα συγκεκριμένα άτομα δεν πάσχουν απαραίτητα από κάποια ασθένεια, αλλά ενδιαφέρονται γενικά για την υγεία και τη διατροφή τους.
Η επίδραση του άγχους στην διατροφή
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το άγχος επηρεάζει τόσο το τι, αλλά και το πόσο τρώει κάποιος. Δεδομένης της ψυχολογικής πίεσης που ασκείται σήμερα στο ευρύ κοινό, λόγω της οικονομικής ύφεσης, είναι σαφές ότι η επίδραση της ψυχολογίας αποκτά μεγαλύτερη σημασία.
Συγκεκριμένα σχεδόν το 40% του κοινού δηλώνει ότι η ψυχολογία του επηρεάζει το τι θα φάει. Το 28% τρώει λιγότερο από το συνηθισμένο όταν αγχώνεται και το 26% περισσότερο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το τι τρώνε όταν αγχώνονται, καθώς από τη στατιστική ανάλυση προκύπτει σύνδεση της αρνητικής ψυχολογίας με το τσιμπολόγημα ανάμεσα στα γεύματα και την αυξημένη κατανάλωση snacks και τροφίμων με ζάχαρη και λίπη.
Η επίδραση της οικογενειακής παράδοσης
Η επίδραση της οικογένειας στη διατροφή ξεκινάει ήδη από τις αγορές στο κατάστημα. Σύμφωνα με την έρευνα για 2 στους 3 καταναλωτές οι αγορές στο supermarket αποτελούν παραδοσιακά μία αγαπημένη οικογενειακή συνήθεια. Η πλειοψηφία των γευμάτων πραγματοποιείται στο σπίτι, παρουσία μελών της οικογένειας. Χαρακτηριστικό είναι ότι πάνω από το 80% των γευμάτων ετοιμάζεται σήμερα στο σπίτι από την οικογένεια, ενώ η τάση την τελευταία 5ετία είναι αυξητική.