Το υγιεινό φαγητό είναι πιο ελκυστικό αν ακούγεται ανθυγιεινό
Εάν θέλετε να αναβαθμίσετε το μενού του δείπνου που ετοιμάζετε ή να ενθαρρύνετε την οικογένειά σας να τρώνε πιο υγιεινά, ένα κόλπο θα ήταν να δίνατε στα λαχανικά σας "δελεαστικά ονόματα". Οι λέξεις και η δημιουργική σήμανση στα τρόφιμα μπορούν να συμβάλλουν πραγματικά στο να κάνουμε υγιεινότερες επιλογές, σύμφωνα με μια νέα μελέτεη. Κάνοντάς τα να ακούγονται ακαταμάχητα γευστικά, είναι ένας απλός τρόπος να τρώμε ευχάριστα περισσότερα θρεπτικά λαχανικά.
Πώς μπορούμε να κάνουμε περισσότερους ανθρώπους να τρώνε λαχανικά; Δώστε σε αυτά τα λαχανικά σαγηνευτικά ονόματα, λένε Αμερικανοί ερευνητές. Εσείς τι θα προτιμούσατε; Μια μερίδα «πλούσιου βουτυρένιου και καβουρδισμένο καλαμποκιού» ή μια άλλη απλά με «καλαμπόκι με χαμηλό νάτριο»; Εάν η πρώτη επιλογή ακούγεται πιο ελκυστική, δεν είστε οι μόνοι: η νέα αυτή μελέτη διαπιστώνει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να επιλέξουν λαχανικά με έντονα περιγραφικά και ελκυστικά ονόματα, αποδεικνύοντας ότι ο τρόπος με τον οποίο περιγράφεται ένα τρόφιμο έχει σημαντική επίδραση στο πόσοι άνθρωποι θα το δοκιμάσουν αλλά και πόση ποσότητα από αυτό θα φάνε.
Ο Bradley P. Turnwald και οι συνάδελφοί του από το Πανεπιστήμιο του Stanford στην Καλιφόρνια, εξέτασαν αν η χρήση περιεκτικών περιγραφικών λέξεων και φράσεων που χρησιμοποιούνται συνήθως για να περιγράψουν λιγότερο υγιεινά τρόφιμα, θα μπορούσε να αυξήσει την κατανάλωση λαχανικών, επειδή κάποιοι αντιλαμβάνονται τα υγιεινότερα τρόφιμα ως λιγότερο νόστιμα. Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση JAMA Internal Medicine, διεξάχθηκε σε μια μεγάλη καφετέρια πανεπιστημίου και τα δεδομένα συγκεντρώνονταν κάθε εβδομάδα για ένα ακαδημαϊκό τρίμηνο. Κάθε μέρα, ένα λαχανικό επισημάνθηκε με έναν από τέσσερις διαφορετικούς τρόπους: βασικό (π.χ. παντζάρια, πράσινα φασόλια ή καρότα), περιοριστικά υγιεινό (π.χ. «πιο ελαφριά παντζάρια χωρίς πρόσθετα σάκχαρα», «ελαφρά και χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες φασολάκια» ή «καρότα με dressing εσπεριδοειδών χωρίς ζάχαρη»), θετικά υγιεινό (π.χ. «παντζάρια με υψηλά αντιοξειδωτικά», «υγιεινά και δυναμωτικά πράσινα φασολάκια» ή «έξυπνη επιλογή καρότων με πλούσιο σε βιταμίνη C dressing εσπεριδοειδών»), ή τέλος ελκυστικό (π.χ. «παντζάρια μαριναρισμένα σε καυτερό τσίλι και ξινούτσικο lime», ή «γλυκά πράσινα φασόλια που τσιτσιρίζουν» και «εντελώς διαφορετικά καρότα εσπεριδοειδών»).
Αν και οι ονομασίες άλλαξαν, δεν υπήρξαν μεταβολές στον τρόπο προετοιμασίας ή σερβιρίσματος των λαχανικών. Οι ερευνητές κατέγραψαν με διακριτικότητα τον αριθμό των γευμάτων που επέλεξαν το λαχανικό και ζύγισαν την ποσότητα των λαχανικών που έπαιρναν οι φοιτητές από το μπολ σερβιρίσματος. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, 8.279 από 27.933 γεύματα επέλεξαν το λαχανικό. Η επιλεκτική σήμανση των λαχανικών είχε ως αποτέλεσμα 25% περισσότεροι άνθρωποι να επιλέγουν το λαχανικό σε σύγκριση με τη βασική επισήμανση, 41% περισσότεροι από την υγιή περιοριστική σήμανση και 35% περισσότεροι από την υγιή θετική σήμανση, σύμφωνα με τα αποτελέσματα. Η επιλεκτική ελκυστική σήμανση των λαχανικών είχε επίσης ως αποτέλεσμα την αύξηση κατά 23% της ποσότητας κατανάλωσής τους σε σύγκριση με τη βασική επισήμανση και την κατά 33% αύξηση σε σύγκριση με την υγιεινή περιοριστική εναλλακτική. Υπήρξε μια μη σημαντική αύξηση 16% σε σύγκριση με την θετικά υγιεινή επισήμανση. Οι συγγραφείς σημειώνουν ότι δεν μπόρεσαν να μετρήσουν πόση τροφή καταναλώθηκε μεμονωμένα από το προσωπικό της καφετέριας, αν και οι πελάτες τρώνε γενικά το 92% των τροφίμων στα self-service εστιατόρια.
"Χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για να εκτιμηθεί πόσο μπορούν αυτά τα αποτελέσματα να γενικευθούν και σε άλλα προϊόντα και να διερευνήσουμε τις δυνατότητες της ελκυστικής σήμανσης ως προς την άρση της διάχυτης πολιτιστικής νοοτροπίας ότι τα υγιεινά τρόφιμα δεν είναι νόστιμα", καταλήγουν οι συγγραφείς της έρευνας.