Η αφαίρεση των γλυκών από τα ταμεία των σουπερμάρκετ θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας
Τα διάφορα γλυκά, οι σοκολάτες και τα πατατάκια που βρίσκουμε δίπλα από τα ταμεία των σουπερμάρκετ, έχουν κατηγορηθεί εδώ και πολύ καιρό ότι προωθούν τις παρορμητικές αγορές αλλά και για την πίεση που ασκούν τα παιδιά στους γονείς ενώ περιμένουν στην ουρά. Μελέτη δείχνει ότι η αφαίρεση αυτών των σνακ από τα καταστήματα μπορεί να περιορίσει δραστικά τις ανθυγιεινές αγορές.
Στην εποχή μας, οι άνθρωποι έχουν γίνει πιο συνειδητοποιημένοι αναφορικά με την υγεία και προσπαθούν να διατηρήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Ωστόσο, ο καθένας μας πρέπει να αποφύγει τον πειρασμό του να κάνει ανθυγιεινές αγορές στο σούπερ μάρκετ. Πολλοί πηγαίνουν να ψωνίσουν ένα πράγμα και, με κάποιο τρόπο, βγαίνουν έξω έχοντας αγοράσει και κάποια σοκολάτα ή ένα σακουλάκι πατατάκια. Η αγορά αυτών των τροφίμων, αν και ποτέ δεν είναι πραγματικά στη λίστα τους, γίνεται πιο δύσκολη να της αντισταθεί κανείς όταν αυτά τα προϊόντα είναι τοποθετημένα ακριβώς δίπλα στο ταμείο. Πρόσφατα, μια νέα μελέτη αποκάλυψε ότι η αφαίρεση των γλυκών από τα ταμεία επηρεάζει άμεσα το ποσό των ανθυγιεινών αγορών που πραγματοποιούνται από τους πελάτες. "Πολλά σνακ που βρίσκονται στα ταμεία μπορεί να είναι απρογραμμάτιστες, παρορμητικές αγορές και οι επιλογές είναι συνήθως γλυκά, σοκολάτα ή chips", λέει η Δρ Jean Adams από το Centre for Diet and Activity Research του Πανεπιστημίου του Cambridge. "Αρκετά σούπερ μάρκετ έχουν πλέον θεσπίσει πολιτικές για την κατάργηση αυτών των προϊόντων από τα ταμεία τους και θέλαμε να μάθουμε αν αυτό είχε οποιεσδήποτε επιπτώσεις στις αγοραστικές επιλογές των ανθρώπων." Η έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PLOS Medicine, αποσκοπούσε στο να εξετάσει πώς θα μπορούσαν να περιοριστούν οι ανθυγιεινές αγορές στα καταστήματα. Γενικά, η έρευνα δείχνει ότι η τοποθέτηση των προϊόντων στο ταμείο ή στο τέλος των διαδρόμων αυξάνει τις πωλήσεις τους. Όταν οι πολιτικές που αποσκοπούν στην απομάκρυνση των γλυκών και των chips από τα checkout σημεία υλοποιούνται στα καταστήματα, υπάρχει μια δραματική μείωση της ποσότητας των ανθυγιεινών τροφίμων που αγοράζονται.
Το 2018 οι υπουργοί του Ηνωμένου Βασιλείου ανακοίνωσαν σχέδια για την απαγόρευση των πωλήσεων γλυκών και σοκολάτας από τα ταμεία των σουπερμάρκετ, ως στρατηγική κίνηση σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της παιδικής παχυσαρκίας. Ωστόσο, ορισμένα σούπερ μάρκετ, έχουν ήδη πάρει αυτά τα μέτρα σε εθελοντική βάση, μετά από πιέσεις διαφόρων εκστρατειών για την υγεία. Για να εξετάσει το αποτέλεσμα της εφαρμογής των διατροφικών πολιτικών στα καταστήματα και στις αγοραστικές συνήθειες των αγοραστών, η Δρ Adams και η ομάδα της από ερευνητές των Πανεπιστημίων του Cambridge, Stirling και Newcastle, ανέλυσαν στοιχεία από τον πίνακα καταναλωτών της Kantar Worldpanel για τρόφιμα, ποτά και οικιακά προϊόντα. Bottom of Form
Η ερευνητική ομάδα εξέτασε για πρώτη φορά τον τρόπο με τον οποίο οι αγορές των λιγότερο υγιεινών κοινών τροφίμων άλλαξαν μετά την εφαρμογή των συγκεκριμένων πολιτικών, χρησιμοποιώντας στοιχεία από 30.000 νοικοκυριά του Ηνωμένου Βασιλείου από 12 μήνες πριν και έως 12 μήνες μετά την εφαρμογή. Διαπίστωσαν ότι η εφαρμογή ενός σχεδίου που αφορούσε τα προϊόντα που πωλούνται δίπλα στα ταμεία συνδέεται με άμεση μείωση της τάξης του 17% στις αγορές. Μετά από ένα χρόνο, οι καταναλωτές είχαν αγοράσει πάνω από 15% λιγότερα από αυτά τα προϊόντα σε σύγκριση με όταν δεν υπήρχε πολιτικός σχεδιασμός.
Οι ερευνητές εξέτασαν έπειτα στοιχεία από 7.500 καταναλωτές που κατέγραψαν τα τρόφιμα που αγόραζαν και κατανάλωναν "on-the-go" κατά τη διάρκεια των ετών 2016-17 από τα σούπερ μάρκετ με και χωρίς τα συγκεκριμένα μέτρα. Οι αγορές αυτές είναι συχνά παρορμητικές και μπορεί να είναι αποτέλεσμα των παιδιών που πιέζουν αφόρητα τους γονείς τους να τους τα αγοράσουν. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι πραγματοποιήθηκαν 76% λιγότερες ετήσιες αγορές όχι και τόσο υγιεινών κοινών ειδών διατροφής από τα καταστήματα που εφάρμοζαν τις διατροφικές πολιτικές για τα ταμεία σε σύγκριση με εκείνα που δεν τις είχαν. "Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι με την αφαίρεση των γλυκών και των chips από τα ταμεία, τα σούπερ μάρκετ μπορούν να επηρεάσουν θετικά τον τύπο των αγορών που κάνουν οι πελάτες τους", δήλωσε η Dr Katrine Ejlerskov, κύρια συγγραφέας της μελέτης. "Αυτό θα αποτελούσε μια σχετικά απλή παρέμβαση με δυνατότητα να ενθαρρυνθεί η υγιεινή διατροφή. Πολλές από αυτές τις αγορές μπορεί να ήταν παρορμητικές, οπότε αν ο αγοραστής δεν πάρει μια σοκολάτα από το ταμείο, μπορεί να σημαίνει ότι θα καταναλώσει μια λιγότερη σοκολάτα». Η Δρ Adams πρόσθεσε:« Μπορεί να φαίνεται προφανές ότι η αφαίρεση των ανθυγιεινών διατροφικών επιλογών από τα ταμεία θα μπορούσε να μειώσει την ποσότητα που καταναλώνουν οι άνθρωποι, αλλά αυτές οι αποδείξεις συμβάλλουν επίσης στο να στοιχειοθετηθεί η ανάγκη για κρατικές παρεμβάσεις ώστε να βελτιωθούν οι ανθυγιεινές συμπεριφορές».
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτή η μελέτη δεν ήταν μια τυχαιοποιημένη δοκιμή ελέγχου και, ως εκ τούτου, δεν ήταν δυνατόν να αποδειχθεί απόλυτα ότι οι αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά οφείλονταν στις συγκεκριμένες πολιτικές. Είναι πιθανό π.χ. ότι οι αγοραστές να αγοράζουν μεγαλύτερα πακέτα από αυτές τις λιχουδιές από τα ίδια καταστήματα ή παρόμοια προϊόντα από καταστήματα που δεν είναι σουπερμάρκετ. Ανεξάρτητα από αυτό, η έρευνα αυτή θα πρέπει να χρησιμεύσει ως καλό παράδειγμα για τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο ώστε να εφαρμόσουν αντίστοιχα αυτές τις πολιτικές ελέγχου στις χώρες τους.
Φωτεινή Πουρνάρα