Επιτραπέζιο ελαιόλαδο μιας χρήσης στους χώρους εστίασης: άλλος ένας νόμος χωρίς πλήρη εφαρμογή που εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι
Η 1η Ιανουαρίου 2018 σηματοδότησε, τουλάχιστον τυπικά, το τέλος του επιτραπέζιου χύμα ελαιολάδου στα εστιατόρια και την υποχρεωτική χρήση των σφραγισμένων, μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ή μιας χρήσης
Η καλοκαιρινή περίοδος καλά κρατεί ακόμη στη χώρα μας και όλοι θα έχετε παρατηρήσει ότι το γνωστό μας λαδόξυδο απουσιάζει από τα τραπέζια των εστιατορίων, τουλάχιστον στη μορφή που το είχαμε μέχρι τώρα συνηθίσει, στα γυάλινα δηλαδή παραδοσιακά μπουκαλάκια. Αν θελήσετε λίγο παραπάνω ελαιόλαδο στις σαλάτες σας, θα πρέπει πια να το πληρώσετε επιπλέον.
Από την αρχή της χρονιάς, σύμφωνα με τους νέους κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ)
του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, το ελαιόλαδο το οποίο χρησιμοποιείται από τον εκάστοτε πελάτη στο τραπέζι ως συμπλήρωμα (κατόπιν του σταδίου της παρασκευής του γεύματος στην κουζίνα) θα πρέπει να είναι σε σφραγισμένη μη επαναγεμιζόμενη συσκευασία ή σε συσκευασία μιας χρήσης, η οποία θα αναγράφει τις απαιτούμενες επισημάνσεις από τον παραγωγό σύμφωνα με την ισχύουσα εθνική και ενωσιακή νομοθεσία και δεν θα μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί από επόμενο πελάτη. Εφόσον ζητηθεί από άλλο πελάτη θα πρέπει ο περιέκτης να είναι σφραγισμένος. Το συγκεκριμένο σφραγισμένο ελαιόλαδο μπορεί να χρεώνεται στον πελάτη, εφόσον το επιθυμεί ο εστιάτορας και στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να αναγράφεται και στον τιμοκατάλογό του. Μάλιστα, για την αποτελεσματική εφαρμογή της διάταξης προβλέπεται και αυστηρό πρόστιμο, ύψους 500 ευρώ, ανά παράβαση.
Ο κανονισμός τέθηκε από την Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και εγκρίθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να διασφαλιστούν τα πρότυπα ποιότητας προς όφελος τόσο των τοπικών παραγωγών όσο και των καταναλωτών. Σύμφωνα με την ΓΣΕΒΕΕ, το ελαιόλαδο που σερβίρεται στο τραπέζι αντιπροσωπεύει το 4-5% της εγχώριας παραγωγής ή 10.000 τόνους. Πολλά εστιατόρια προσφέρουν ήδη φιάλες ελαιολάδου των 100 ml στους πελάτες τους με κόστος περίπου 1 ευρώ ανά φιάλη. Το νέο μέτρο αναμένεται να ενισχύσει τη βιομηχανία του εμφιαλωμένου ελαιολάδου καθώς είναι πολλά τα εκατομμύρια των συσκευασιών που θα πρέπει να τροφοδοτήσουν την αγορά, ειδικά κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εταιρειών, οι καταναλωτές θα μπορούν να απολαμβάνουν έτσι ένα φρέσκο προϊόν υψηλότερης ποιότητας, ενώ τα ελληνικά ελαιόλαδα θα αποκτήσουν μεγαλύτερη διεθνή αναγνώριση.
Δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι τόσο η τρίτη μεγαλύτερη παραγωγική χώρα σε ποσότητα ελαιολάδου στον κόσμο αλλά και αυτή που προσφέρει το υψηλότερο ποσοστό εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου (ο καλύτερος βαθμός ελαιολάδου), πολλοί υποστηρίζουν ότι το μέτρο αποτελεί μια ευκαιρία για να επισημανθεί η αριστεία του προϊόντος από τους διεθνείς επισκέπτες με την άμεση κατανάλωσή του στους διάφορους χώρους μαζικής εστίασης. Η έκθεση στον ήλιο και τον αέρα υποβαθμίζει σημαντικά την ποιότητά του, σε αντίθεση με το κατάλληλα συσκευασμένο και αποθηκευμένο εξαιρετικά παρθένο λάδι που διατηρεί καλύτερα την φρέσκια, φρουτώδη γεύση του και τα πολύτιμα οφέλη του για την υγεία.
Ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) κ. Γιώργος Καββαθάς δήλωσε χαρακτηριστικά ότι «η γενικευμένη χρήση τυποποιημένου ελαιολάδου οδηγεί στη δημιουργία ενός βελτιωμένου, ενιαίου και αναγνωρισμένου «σήματος», ενός κοινού δηλαδή «brand name» για την ελληνική κουζίνα και την ελληνική γαστρονομία (τον Ελληνικό γαστρονομικό πολιτισμό) που θα λαμβάνει υπ’ όψιν του την ποιότητα αλλά θα αποτυπώνει και μια ενιαία, αξιόπιστη εικόνα στο εξωτερικό, συνδεδεμένη πάντα με το τουριστικό προϊόν. Η καθιέρωση αυτή αποτελεί έναν έμμεσο μηχανισμό προβολής του στο εξωτερικό και επομένως, περαιτέρω προώθησης του ως τυποποιημένο εξαγώγιμο προϊόν».
Δυστυχώς όμως, όπως συχνά παρατηρείται στη χώρα μας, οι νόμοι και οι κανονισμοί δεν εφαρμόζονται στο σύνολο των επιχειρήσεων και πολλοί επιτήδειοι του κλάδου της εστίασης βρίσκουν ευκαιρία να κερδίσουν επιπλέον χρήματα, εξαπατώντας τους καταναλωτές. Για παράδειγμα, σύμφωνα με πολλές καταγγελίες που έχουν δει πρόσφατα το φως της δημοσιότητας, ειδικά σε πολύ τουριστικές περιοχές της Κρήτης όπως η Ελούντα και τα Χανιά, κάποιοι εστιάτορες προσφέρουν την παραδοσιακή χωριάτικη σαλάτα χωρίς καθόλου λάδι, εξαναγκάζοντας έτσι τους πελάτες να το παραγγείλουν ξεχωριστά και φυσικά να χρεωθούν ακόμη και με 3 ευρώ για τα 100ml.
Φωτεινή Πουρνάρα