Πώς τα σουπερμάρκετ της Βρετανίας μειώνουν τις συσκευασίες
Καθώς οι καταναλωτές συνειδητοποιούν περισσότερο τον αντίκτυπο που έχει η χρήση πλαστικών στο περιβάλλον μας, η πίεση στους εμπόρους λιανικής πώλησης αυξάνεται για να διασφαλιστεί η ανάληψη δράσης και ο περιορισμός της αδιάκοπης χρήσης πλαστικού.
Οι πλαστικές σακούλες μιας χρήσης μειώνονται σταθερά σε όλο τον κόσμο. Σε μια παράλληλη κίνηση αποδέσμευσης από το πλαστικό, μερικά super market πειραματίζονται με την πώληση τροφίμων χωρίς καμία συσκευασία. Για 11 εβδομάδες, ένα super market της βρετανικής αλυσίδας Waitrose θα κάνει ακριβώς αυτό - ενθαρρύνοντας τους πελάτες να φέρουν τα δικά τους δοχεία για να γεμίσουν τα πάντα, από μπύρα μέχρι κατεψυγμένα φρούτα.
Όλα ξεκίνησαν με ένα ποντίκι. Η Catherine Conway συνήθιζε να βάζει ό,τι αγόραζε από το super market σε γυάλινα βάζα, για να μην τρώει τις συσκευασίες ένα ποντίκι που είχε δυστυχώς εγκατασταθεί στο σπίτι της. Κάποια στιγμή της ήρθε μια ιδέα. "Θυμάμαι πολύ ξεκάθαρα, μια μέρα, έχοντας όλες αυτές τις συσκευασίες στα χέρια μου, σκέφτηκα: γιατί να μην μπορώ να πηγαίνω σε ένα κατάστημα και να ξαναγεμίζω τα πάντα σε βάζα;" Πίσω στο 2005 η Conway, εργαζόταν σε μια φιλανθρωπική οργάνωση και μάθαινε για τις επιχειρήσεις που δημιουργούνται με σκοπό το κοινωνικό και περιβαλλοντικό καλό. "Ήμουν νέα, δεν είχα παιδιά και δεν είχα υποθήκη. Και στην επαγγελματική μου ζωή, έψαχνα κάτι ενδιαφέρον." θυμάται.
Αποφάσισε να δημιουργήσει ένα εμπορικό κατάστημα στο κεντρικό Λονδίνο που θα πωλούσε μη συσκευασμένα ξηρά προϊόντα - από προϊόντα καθαρισμού μέχρι δημητριακά, ξηρούς καρπούς και ρύζι, τα οποία οι άνθρωποι θα μπορούσαν να αγοράσουν μόνο αν έφερναν τα δικά τους δοχεία. "Είχε απήχηση σε ένα μικρό κύκλο ανθρώπων από την αρχή, άτομα που όπως κι εγώ ήταν πρόθυμοι να υιοθετήσουν μια νέα ιδέα και ήθελαν μια λύση. Οι άνθρωποι που γνώριζαν ότι η συσκευασία είναι ένα πρόβλημα και δεν το ήθελαν στα σπίτια τους" εξήγησε.
Φωτογραφία: waitrose
Το Waitrose τρέχει το πιλοτικό πρόγραμμα στο υποκατάστημα του στην Οξφόρδη μέχρι τις 18 Αυγούστου, σε μια προσπάθεια που θα μπορούσε να γλυτώσει χιλιάδες τόνους συσκευασίας και πλαστικού. Οι Ζώνες Γεμίσματος προσφέρουν 28 προϊόντα, όπως ζυμαρικά, ρύζι και ξηρούς καρπούς, καθώς και μπύρα, κρασί και καφέ. Οι πελάτες ζυγίζουν το κενό τους δοχείο σε μια ζυγαριά και εκτυπώνουν ένα χαρτάκι με barcode. Μόλις γεμίσει με το επιλεγμένο προϊόν, ο πελάτης σαρώνει το barcode και ζυγίζει ξανά το δοχείο και παίρνει ένα δεύτερο χαρτάκι με την τιμή του προϊόντος μείον το βάρος του δοχείου. Οι πελάτες μπορούν επίσης να ξαναγεμίζουν δοχεία με οικιακά υγρά καθαρισμού και μάλιστα σε φθηνότερες τιμές και αν χρειάζεται να αγοράζουν επαναχρησιμοποιήσιμα μπουκάλια και δοχεία. Εννοείται ότι οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν να αγοράσουν αντίστοιχα συσκευασμένα προϊόντα, κάτι που θα επιτρέψει στο super market να ελέγξει ποια επιλογή είναι πιο δημοφιλής.
Σύμφωνα με μια νέα στρατηγική αποβλήτων που παρουσιάστηκε από τη Βρετανική κυβέρνηση το Δεκέμβριο του 2018, θα μπορούσαν να επιβληθούν κυρώσεις στα super market και σε άλλους λιανοπωλητές που επιτρέπουν την πώληση δύσκολα ανακυκλώσιμων πλαστικών και, αντίθετα, προβλέπονται χαμηλότερα τέλη για συσκευασίες που είναι εύκολο να επαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν.
Φωτεινή Πουρνάρα