Πώς οι τηλεοπτικές διαφημίσεις επηρεάζουν το βάρος των παιδιών και προάγουν τις κακές διατροφικές συνήθειες
Η έκθεση των παιδιών σε τηλεοπτικές διαφημίσεις με δημητριακά υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη επηρεάζει την πρόσληψη τροφής, γεγονός που αυξάνει τους κινδύνους για την υγεία τόσο αναφορικά με την παχυσαρκία όσο και με σοβαρές ασθένειες όπως ο καρκίνος, προειδοποιεί μια έρευνα.
Κάθε μέρα βομβαρδιζόμαστε από κάθε είδους διαφημίσεις στην τηλεόραση. Αυτές οι διαφημίσεις, ιδιαίτερα όσες έχουν να κάνουν με το φαγητό, επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις συνήθειές μας. Πράγματι, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη, τα παιδιά που εκτίθενται σε ορισμένες διατροφικές διαφημίσεις είναι πιο πιθανό να καταναλώνουν τα ίδια προϊόντα που εμφανίζονται σε αυτές, είτε αυτά είναι υγιεινά είτε όχι. Πολλές έρευνες έχουν ήδη δείξει ότι τα δημητριακά που τα παιδιά συνήθως καταναλώνουν στο πρωινό περιέχουν πάρα πολλά σάκχαρα. Ένα παιδί που συνηθίζει να τρώει κάθε πρωί ένα μπολ δημητριακών αμερικάνικου τύπου θα καταναλώνει το αντίστοιχο 4,5 κιλών ζάχαρης ετησίως. Αλλά από πού προέρχονται αυτές οι κακές διατροφικές συνήθειες;
Η μελέτη, με επικεφαλής μια ομάδα από το Dartmouth College στο New Hampshire των ΗΠΑ, έδειξε ότι τα δημητριακά υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη προωθούνται έντονα κατά τη διάρκεια παιδικών εκπομπών που προβάλλονται στην τηλεόραση. Τα παιδιά που εκτέθηκαν σε τέτοιες τηλεοπτικές διαφημίσεις είχαν περισσότερες πιθανότητες να τρώνε αργότερα τα συγκεκριμένα διαφημιζόμενα δημητριακά σύμφωνα με τους ερευνητές.
Οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια των προσχολικών χρόνων και τα παιδιά που είναι υπέρβαρα έως την ηλικία των 5 ετών είναι πιθανό να παραμείνουν υπέρβαρα στην εφηβεία και την ενηλικίωση. Η υιοθέτηση λάθος ή χαμηλής ποιότητας διατροφικών συνηθειών όπως τα πολύ λίγα φρούτα και λαχανικά και η υπερβολική ζάχαρη, το αλάτι και το λίπος μπορεί να οδηγήσει σε παχυσαρκία, έναν γνωστό παράγοντα κινδύνου για 13 καρκίνους. "Ένας παράγοντας που πιστεύεται ότι συμβάλλει στην κακή διατροφή των παιδιών είναι το marketing των φτωχών διατροφικά τροφών απευθείας στα παιδιά", δήλωσε η Jennifer Emond, από το Ιατρικό Κέντρο Dartmouth-Hitchcock. "Οι διάφορες εμπορικές μάρκες στοχεύουν ειδικά στα παιδιά στη διαφήμισή τους, γνωρίζοντας ότι τα παιδιά θα ζητήσουν από τους γονείς τους τα προϊόντα αυτά."
Για τη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Preventive Medicine, η ομάδα συμπεριέλαβε παιδιά προσχολικής ηλικίας για να ερευνήσει πώς η έκθεση σε τηλεοπτικές διαφημίσεις για δημητριακά υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη επηρεάζει την μετέπειτα πρόσληψη των παιδιών των συγκεκριμένων διαφημιζόμενων προϊόντων. Η ομάδα της Emond αγόρασε μια διαφημιστική βάση δεδομένων και πράγματι έκανε καταμέτρηση ανά μάρκα στις διαφημίσεις δημητριακών που προβλήθηκαν στα παιδικά τηλεοπτικά προγράμματα που κάθε παιδί παρακολουθούσε. Οι γονείς ρωτήθηκαν για τα προγράμματα που παρακολούθησαν τα παιδιά τους και για τα δημητριακά που έτρωγαν την προηγούμενη εβδομάδα, κάθε οκτώ εβδομάδες για ένα χρόνο.
Οι προσπάθειες προώθησης και υποστήριξης της ποιοτικής δίαιτας σε νεαρή ηλικία είναι σημαντικές για την υιοθέτηση της συμπεριφοράς και του τρόπου ζωής που απαιτείται για τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους και τη μείωση του κινδύνου χρόνιων ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων πολλών καρκίνων. «Υπάρχουν δράσεις σε επίπεδο πολιτικό που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν για να μειωθεί η έκθεση των παιδιών στο μάρκετινγκ τροφίμων και να βελτιωθεί η ποιότητα των τροφών που διατίθενται στα παιδιά και εμείς ως γονείς έχουμε την επιλογή να αλλάξουμε σε μια τηλεόραση χωρίς διαφημίσεις για τα παιδιά μας και για τους εαυτούς μας», σημείωσε η Emond.
Φωτεινή Πουρνάρα